ویتامین D را در زمستان فراموش نکنید


ویتامین D را در زمستان فراموش نکنیدویتامین D یکی از ویتامین های مورد نیاز بدن است که نقش های زیادی دارد. این ویتامین در اثر برخورد اشعه خورشید به پوست و از طریق غذا به بدن می رسد. در زمستان که نور خورشید کمتر است ویتامین D کمتری در بدن ما تولید می شود که ممکن خطراتی را در پی داشته باشد. یکی از اعمال ویتامین D در بدن ما، حفظ استحکام استخوان هاست.


اگر ویتامین D در بدن کم شود، احتمال شکسته شدن استخوان ها خصوصاً استخوان لگن، بالا می رود. کسانی که در مناطق سردسیر زندگی می کنند یا کمتر از خانه بیرون می آیند، بدانند که یا باید خود را در مقابل نور مستقیم قرار دهند و یا از منابع غذایی غنی از ویتامین D به طور مرتب استفاده کنند که عبارتند از؛ ماهی خصوصاً ماهی های چرب مثل آزاد و ساردین، تخم مرغ، جگر و شیرهای غنی شده با ویتامین D که البته در ایران موجود نیست ولی ما منابع دریایی فراوانی داریم و شاید هم دلیل اینکه خداوند فصل استفاده از ماهی را پاییز و زمستان قرار داده است، همین باشد.
ویتامین D، در پیشگیری از سرطان نقش مهمی دارد. هر روز در بدن ما، میلیون ها سلول سرطانی تولید می شوند و توسط سیستم ایمنی بدن از رده خارج می شوند. ویتامین D به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.


اگر سیستم ایمنی ضعیف شود، این سلول های سرطانی رشد کرده و ایجاد سرطان هایی چون سرطان سینه، پروستات و کولون می کنند. افرادی که در مناطق شمالی آمریکا زندگی می کنند، سه برابر بیشتر در اثر سرطان کولون نسبت به مردم مناطق مرکزی، فوت می کنند. همچنین سیاهپوستانی که در مناطق سردسیر زندگی می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان در اثر کمبود ویتامین D هستند، چون در اثر رنگدانه های پوستشان، تولید زیر پوستی ویتامین D کاهش می یابد. پس به فکر سطح ویتامین D خونتان باشید که با یک آزمایش سطح ۲۴ هیدروکسی ویتامین D خون مشخص می شود.


اگر در طول روز، دست ها و صورت شما یک ربع تا نیم ساعت در برابر نور مستقیم قرار گیرد و از منابع غنی ویتامین D مثل ماهی، روغن ماهی، صبحانه غنی شده با ویتامین D، استفاده کنید، هیچ گاه دچار کمبود نخواهید بود.

منبع:روزنامه کارگزاران

/ 0 نظر / 15 بازدید